Formula-1

Elrajtolt a Forma-1!


Az idei Formula-1-es szezon több hónapos szünet után, a 2018. március 22. és 25. között megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjjal kezdetét vette, melyet Sebastian Vettel nyert meg, míg csapattársa Kimi Raikkönen a 3. helyen ért célba, így a Ferrari kettős dobogós helyezéssel zárta a nagydíjat. Az első rajtkockából induló Lewis Hamilton habár a szombati időmérő edzésen jelentős előnnyel szerezte meg a pole pozíciót, a futamon csak a második helyet szerezte meg, miután Vettel a biztonsági autós fázis alatt végrehajtott kerékcserével annyi előnyre tudott szert tenni, hogy a kiállását követően is az első helyre érkezett vissza a pályára.

Az első futam után bár nehéz következtetéseket levonni, nem is lehet a szezon egészére, mégis néhány csapat fejlődése szembetűnő volt a versenyhétvégén, a McLarenek az új Renault motorokkal, valamint a Ferrari erőforrású Haasok is jól teljesítettek, bár utóbbiak pontszerzés nélkül zárták a nagydíjat, miután mindkét versenyzőjük kénytelen volt kiállni az elrontott kerékcserék miatt.

A szezonnyitón új versenyzők is debütáltak, a Williamsnél Sergey Sirotkin, a Saubernél Charles Leclerc kapott ülést.

Ahogy a korábbi években idén is több változtatást vezettek be a technikai-és sportszabályzatban egyaránt, ezek közül néhányat kiemelve, idén 7 keverékre emelkedett a száraz időjárási körülmények között használható gumiabroncsok száma, de összességében is lágyabb lett a gumik összetétele. A T-szárnyak valamint a cápauszonyok a tavaly megszokott formában nem fedezhetőek fel az autókon, habár teljesen nem tűntek el, de méretüket és a T-szárny esetében az elhelyezésüket is figyelembe véve jelentősen módosultak. Nehezíti a csapatok munkáját, hogy idén az engedélyezett erőforrások számát a tavalyi négyről háromra csökkentették, sőt bizonyos elemek esetében kettőre, így ideális esetben egy erőforrással 7 futamot kellene teljesítenie egy versenyzőnek. A bevezetett változtatások közül talán a legszembetűnőbb és legtöbbet vitatott az úgynevezett glória bevezetése, melynek célja a pilóták biztonságának növelése.

A Formula-1 vezetősége az idei évben több újítást is bevezetett a látványvilág terén is, új hivatalos logót kapott a Formula-1, újítottak a grafikai designon, több információ jelenik meg a képernyőn a közvetítés során, valamint archív felvételek lejátszásával idézik fel a nézőkben a korábbi évek fontosabb eseményeit.

Az idei évtől a vezetőség megszűntette azt a szokást, hogy a futam előtt rajtrácslányok sétáljanak fel a pályára a pilóták rajtszámaival és végezzenek egyéb kisegítő feladatokat, helyettük az autóversenyzéshez kötődő gyerekek, fiatalok tűnnek fel ebben a szerepben, ők állhatnak fel a versenyzők mellé a rajtrácsra.

Azoknak akik, nem követték az évadnyitó futamot, de a későbbiekben szeretnék, fontos tudnivaló még, hogy a futamok kezdete el lett tolva 10 perccel, tehát az adott helyszínen, adott időpontban nem óra egészkor, hanem 10 perccel később rajtol a futam, s ezáltal a rajt előtti eseményekből is többet láthatnak a szurkolók.

A 2018-as világbajnokság során a korábbiakhoz hasonlóan számos helyszínen rendeznek nagydíjakat. Az ez évi versenynaptárban a Magyar Nagydíj a 21 közül a 12. futam, melyet 2018 júliusának utolsó hétvégéjén, 27-29. között rendeznek meg. Az idei versenysorozat körülbelül nyolc hónapot ölel fel, mivel a világbajnokság Abu Dhabiban november végén zárul.

Mivel egy futam után nehéz bármit is megjósolni, az idei év nagy kérdései, hogy a csapatok hogyan teljesítettek a téli időszakban, a fejlesztéseik mennyire váltják be a hozzá fűzött reményeiket és ebből adódóan ki lesz idén a legjobb, sikerül e megdönteni valakinek a Mercedes négy éve tartó sikerszériáját.

Sövényházi Bettina

Fotó: formula1.ferrari.com


A cikk a Kiskunhír e heti számában is olvasható.

Hozzászólások