Luxusjet Orbánnak

Luxusjet Orbánnak – Ki NER szólni nekik?


Fékevesztett tempójú luxusrepülő vásárlásba kezdett a kormány, persze – mint állítják – szigorúan katonai célzattal. Nem a hiányzó harci helikopterek, nem a még égetőbben hiányzó közepes szállítók, nem a Gripenek képességnövelése, hanem civil biznisz jet-ek a legújabb katonai beszerzés tárgyai.

Dassault Falcon 7X típusú repülőgépet vásárolt a Honvédség az Airbus A319-esek mellé. Bizonyára mind olvasták már ezt a hírt. Nézzük hát meg közelebbről, szakmai szemmel, miről is van szó.

Katonai célra, futár- és felderítő feladatokra szerezték be a repülőgépet, a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program részeként – hirdeti a nem túl hihető álláspontot a hivatalos közlemény. Aham… Pont, mint a „katonai feladatokra” beszerzett, ámde a katonai feladatokra teljesen alkalmatlan Airbus A319, amivel minő meglepetés, Orbán utazott Izraelbe. Egyébként az Airbusok beszerzése is megérne egy misét, hogy milyen fölösleg és dilettáns döntés volt…

Az új üzleti repülőgép belső berendezéséről már nem közöltek képet. Az Airbusok esetében ezt még legalább megtették – ott látható volt, hogy a berendezésen semmit sem változtattak. Ennek csakis egy oka lehet: nevetséges módon titkolni akarják a luxusberendezést. Titkolni azt, ami köztudott, hogy a bizjetek berendezése a szuperluxus kategória.

Egy Falcon 7X belülről

Bizonyára a Fidesz hívei közül sokan azt gondolják most: De ez egy katonai gép lett, ezért nem nyilvános a berendezése. Nos, ez roppant gyenge érv, ugyanis katonai vonatkozásban semmiféle titok nem rejlik egy szállítógép belső berendezésében, gyakorlatilag ugyanolyan teherrögzítő rendszerek és ülések vannak a világon mindenhol, hiszen nemzetközi szabványoknak kell megfelelni.

A speciális berendezéseket pedig előbb meg kellene rendelni és beépíteni, ha olyan feladatkört szánnának a gépnek. Ez azonban jelen esetben kizárt. De az informatika korában egy kikapcsolt képernyő feketesége sem árulna el hadititkokat, a lényeg a szoftveres képességeken van már.

Magának a Falcon típusnak a katonai felhasználása a nevezett könnyű szállító / futár kategóriában egy nagy marhaság kis hazánk impotens képességeit és nemzetközi viszonylatban játszott jelentéktelen szerepét tekintve. Egy katonai felhasználású gépnek eleve más követelményeknek kell megfelelnie, mint egy civil gépnek, akkor is, ha csak sima teher- vagy csapatszállító feladatról van szó.

Továbbá Magyarország nem vesz részt olyan messzi és kritikus műveletekben, ahová indokolt lenne ilyen teljesítményű repülőgép használata. Például egy azonnali beavatkozást igénylő különleges művelet, mint túszmentés, evakuálás, vagy épp rajtaütéses támadás. Ilyen messzire nem érnek el a Pannon Puma karmai, akármennyire is szeretik magukat nagynak képzelni egyesek…

A beszerzés hivatalos megnevezésében szerepel a felderítő képesség is. A Falcon 7 valóban kiváló alap légi harcálláspontnak, speciális elektronikai felderítő/zavaró platformnak, különleges műszereket hordozó felderítőnek, kommunikációs átjátszó állomásnak. Használják is ilyen célra sokfelé a világban. De! Gondolom, tudja kedves olvasóm, hogy ezek mind-mind olyan képességek, amikkel a Honvédség még 2126-ban sem fog rendelkezni, nemhogy Orbán regnálásának hátralevő éveiben.

A fentebbi képességek megvalósításához, ha valami csoda folytán lenne is rájuk szándék és pénz, egy olyan képességekkel bíró korszerű haderő szükségeltetne, ami e képességeket fel is tudja használni. Ez azonban egy ilyen kis lélekszámú és szegény ország esetén irreális.

Sőt, e képességek megteremtésére 1-2 darab repülőgép nem elegendő. Legalább 3-4 gépes flotta kellene, de inkább 5-6 darab repülőgép, mert egy flottából van, amelyik példány épp karbantartás alatt áll, valamint katonai alkalmazáskor veszteséggel is számolni kell.

Ennyit hát a katonai felhasználás meséjéről…

Forrás: honvedelem.hu

Egyetlen repülőgép csakis leendő kormánygép lehet. Kormánygép, azaz Orbán Viktor személyes gépe, újabb méregdrága luxusjátékszere.

Egyébként normális kormánygépekre (legalább 2 darabra) szükség lenne, ha normális ország lennénk, normális vezetéssel. Ha az ország vezetői azt megérdemelnék, és felelős módon használnák. Ekkor a kormánygép létjogosultságát nem vitatná senki. Egy normális országban a kormánygép beszerzése és üzemeltetése nem lenne titkolózás és beteges hazudozás tárgya. Ebben az országban azonban ez sem normálisan történik. Vesznek titokban, átláthatatlan módon egy – bár úgy tűnik, inkább kettő – gépet, ki tudja mennyiért, a valóban égetően fontos beszerzések helyett, majd reflexből tagadják a tagadhatatlant és a szokásos módon nyomják a hülyeséget.

És majd „meglássátok”, hogy csakis Orbán Viktor közjogi méltóságot fogja szolgálni a repülőgép. Minden bizonnyal azért került a Falcon katonai üzemeltetésbe, hogy még formálisan se kelljen nyilvánosan elszámolni az útjaival, mert majd nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva letitkosítják azt is.

(Mintha lett volna bármi következménye a királyi pazarlásnak korábban…)

Természetesen az Airbust is használta már Orbán magáncélra, Bulgáriába utazott vele a július 25-ei Ludogorecz-Videoton focimeccsre. Vélhetően a Falconnal is pontosan ugyanezt fogja tenni, „csak” turistaosztály helyett immár igazi királyi luxusban. Ez van.

Én csak remélni tudom, hogy ez a gyönyörű repülőgép hamarosan méltó kezek közé kerül, hogy arra méltó embereket szolgáljon, és nem NER Force One-ként égeti el adóforintjainkat focimeccsről focimeccsre szállva!

Most szakmailag illene sok jó leszállást kívánnom a gépnek, de erre most képtelen vagyok.

Kiss Péter

Forrás: legiero.blog.hu

Egyes meg nem erősített katonai források tudni vélik, hogy a Falconból nem egy, hanem két példányt is vett a NER. A jelenleg Kecskeméten állomásozó, katonai szürkére festett és a szállítórepülő század jelzéseivel ellátott géppel szemben a másik maradt fehér, és Ferihegyen „állomásozik”. Úgy tűnik, már nem adnak annyira a részletekre, mint a választások előtt. Akkor még bujkálva osont le a Kecskeméti légi bázisra például Szijjártó Péter külügyminiszter egy lesötétített terepjáróval, hogy aztán onnan egy bérelt(?) Cessna Citation Jet luxusgéppel repüljön valamerre külföldre. A repülés annyira titkos volt, hogy a Cessna pilótája a saját hívójelét sem akarta használni, és a repülési tervének részleteit, úti célját még a helyi irányítókkal sem közölte.

 

Hozzászólások